Βότανα και υγεία

Μιλώντας για υγιεινή διατροφή πρώτη σκέψη όλων είναι τα φρούτα και τα λαχανικά.Μια εξίσου σημαντική όμως κατηγορία προϊόντων αποτελούν και τα βότανα κατέχοντας πολύ μεγάλη θέση στο κομμάτι της διατροφής καθώς και της υγείας.
Πολλά βότανα περιέχουν πολυφαινόλες, ισχυρά αντιοξειδωτικά που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού,διατηρούν σε ισορροπία τα μικρόβια στην πεπτική οδό,
χαρίζουν μακροζωία,μειώνουν τις κυτταρικές φλεγμονές και λειτουργούν ως καταπραϋντικά.

Δενδρολίβανο

Το δενδρολίβανο χρησιμοποιείται συχνά στη μεσογειακή διατροφή. Περιέχει καρνοσίνη, ένα χημικό με αντικαρκινική δράση.Η χρήση του βελτιώνει τη διάθεση και τη μνήμη, καταπραΰνοντας τον πόνο, όπως αυτόν των ημικρανιών και τη δυσπεψία και έχει αντιβακτηριδιακές ιδιότητες. Τέλος, χαρίζει ωραία αναπνοή και ενισχύει την τριχοφυΐα της
κεφαλής.

Θυμάρι

Αποτελεί πλούσια πηγή πηγή βιταμινών C και A, ινών, αλλά και μετάλλων όπως ο σίδηρος και το μαγγάνιο. Έρευνες έχουν δείξει ότι καταπολεμά την αντίσταση ορισμένων βακτηρίων σε αντιβιοτικά όπως η πενικιλίνη.

Τα αντιοξειδωτικά στοιχεία που περιέχει μπορούν να ανακουφίσουν αναπνευστικές ασθένειες όπως η βρογχίτιδα, ενώ παράλληλα διευκολύνουν την αναπνοή, ακόμα και αν δεν είστε άρρωστοι.Για αυτό τον λόγο είναι καλό να προσθέτουμε θυμάρι στις πράσινες σαλάτες.Χρησιμοποιείται στην πρακτική ιατρική στις φλεγμονές του αναπνευστικού και το τσάι του μαλακώνει τον βήχα.

Λεβάντα

Η λεβάντα είναι ένα φυσικό ηρεμιστικό που καταπολεμά το άγχος, βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου και αντιμετωπίζει τις φλεγμονές στον οργανισμό.Δεν χρησιμοποιείται τόσο συχνά στην κουζίνα, όμως τα φύλλα μπορούν να καταναλωθούν με ασφάλεια.

Το τσάι λεβάντας αντιμετωπίζει το φούσκωμα, καταπολεμά τη δυσπεψία και την ημικρανία, ενώ μειώνει και τους σπασμούς.

Κόλιανδρος

Ο κόλιανδρος είναι πηγή βιταμίνης K. Συμβάλλει στην πήξη του αίματος και την ενδυνάμωση των οστών.
Τα φύλλα του φρέσκου κόλιανδρου έχουν επιπλέον αντιβακτηριδιακή δράση κατά της σαλμονέλας. Το έλαιο στα φύλλα του λειτουργεί ως συντηρητικό.Στη μαγειρική επιλέξτε τόσο τα στελέχη όσο και τα φύλλα του, καθώς δίνουν έντονο άρωμα.

Δυόσμος

Μαζί με την λεβάντα αποτελεί άλλο ένα ισχυρό καταπραϋντικό. Βοηθά ιδιαίτερα στην καλή πέψη, μειώνοντας επίσης τον στομαχόπονο και τους πόνους στο στήθος. Επίσης, ο δυόσμος δροσίζει το σώμα, γι΄αυτό συνοδεύει ποτά και επιδόρπια το καλοκαίρι. Ανακουφίζει το άσθμα, προλαμβάνει την ανάπτυξη βακτηρίων στο στόμα χαρίζοντας δροσερή
αναπνοή και λευκαίνει τα δόντια. Επίσης, μειώνει τα αέρια και εξαφανίζει τα φλέματα που συσσωρεύονται στον οισοφάγο.

Μία νέα έρευνα επιβεβαιώνει μάλιστα ότι ο δυόσμος διευκολύνει την εντερική δυσφορία. Ερευνητές ανακάλυψαν ότι ο δυόσμος (μέντα) ενεργοποιεί έναν μηχανισμό «αντι-πόνου»
στον οργανισμό, ο οποίος στην ουσία καταπραΰνει τη φλεγμονή στον γαστρεντερικό σωλήνα. Πιείτε ένα φλιτζάνι τσάι μέντας ή δοκιμάστε μία καραμέλα μέντας και απαλλαγείτε
από τον πόνο και τη δυσφορία σε ελάχιστο χρόνο.

Βασιλικός

Θεωρείται ως ιερό φυτό από τους ινδουιστές που συχνά τον φυτεύουν γύρω από τους ναούς τους.Χρησιμοποιείται εδώ και αιώνες στην αγιουβερδική ιατρική για την καταπολέμηση του άγχους. Σύμφωνα με το WebMD, καταπολεμά τη γρίπη, τον διαβήτη, το άσθμα, τη βρογχίτιδα, την ωτίτιδα, τον πονοκέφαλο, την ηπατίτιδα, την ελονοσία,
αλλά και τις λειχήνες στο δέρμα. Η μάσηση των φύλλων του τέλος, καταπολεμά τον βήχα και άλλα συμπτώματα του κοινού κρυολογήματος.
Ρίγανη
Πλούσια πηγή βιταμίνης K, η οποία προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα και ενισχύει τα οστά. Είναι επιπλέον πλούσια σε σίδηρο, μαγγάνιο, ίνες και λιπαρά οξέα ωμέγα- 3.Οι αντιβακτηριαδιακές της ιδιότητες είναι εντυπωσιακές και αντιμετωπίζει τη λοιμώδη διαρροϊκή ασθένεια γιαρδίαση αποτελεσματικότερα από το επίσημο φάρμακο.

Μαϊντανός

Τον γνωρίζουμε σαν αρωματικό στη σαλάτα ή το πιάτο μας. Δεν είναι μόνο αυτή όμως η χρησιμότητά του. Τα πολλά αντιοξειδωτικά που περιέχει, όπως η λουτεολίνη, βοηθούν στον μεταβολισμό των υδατανθράκων και λειτουργούν ως αντιφλεγμονώδη.Προστατεύει ακόμη, το ανοσοποιητικό σύστημα με τις βιταμίνες A και C, δυναμώνει τα οστά και
συνθέτει το λίπος με τη βιταμίνη K.

Κανέλα
Ένα κουταλάκι του γλυκού καθημερινά είναι ικανό να μειώσει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα και να βοηθήσει ενδεχομένως στην πρόληψη ή τον έλεγχο του διαβήτη, σύμφωνα
με αμερικανική έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο «American Journal of Clinical Nutrition».
Φασκόμηλο
Αποτελεί την ιδανική λύση για ένα δυνατό μυαλό. Μια μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Pharmacology Biochemistry and Behavior» ανέφερε ότι αυτό το βότανο βοηθά στην ενίσχυση της μνήμης.

Γαρύφαλλο

Ο χρόνος περνά και σε πολλούς από εμάς προκαλεί ανησυχία. Επιλέξτε λοιπόν τα γαρύφαλλα, που έχουν αντιγηραντικές ιδιότητες. Το μικροσκοπικό αυτό μπαχαρικό βρίσκεται σε
μία από τις υψηλότερες θέσεις στις λίστες με τα αντιοξειδωτικά. Χρησιμοποιήστε το σε γλυκά ή ακόμη και σαλάτες.

Γλυκάνισος

Πρώτη σκέψη είναι για πολλούς η χρήση και το άρωμά του στο ούζο,ωστόσο το αρωματικό αυτό στοιχείο μπορεί να σας φανεί βάλσαμο στην περίπτωση, που αντιμετωπίζετε προβλήματα με το στομάχι, καθώς έχει την ιδιότητα να χαλαρώνει τους μυς του γαστρεντερικού συστήματος, καταπραΰνοντας έτσι τον πόνο.

Μοσχοκάρυδο

Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό είναι και το μοσχοκάρυδο.Είναι αναμφόβολα ένα από τα μπαχαρικά που δε λείπουν από την ελληνική κουζίνα.Εξ αιτίας του μοναδικού του αρώματος επιλέγεται συχνά στα φαγητα. Η χρήση του όμως δεν σταματά εκεί. Οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του αποτελούν λύση για τα οιδήματα, όπως διαπίστωσε πρόσφατα μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Journal of Neuroimmunology».